Så länge det finns liv, finns det hopp!

Jag läste en annan blogg igår och blev förundrad över hur olika människor fungerar i pressade situationer. En del ger upp nästan med en gång, vågar inte, tror inte att de kan eller blir mer eller mindre paralyserade av rädsla och oro. Det är lätt att gå runt och oroa sig för småsaker, men när det väl händer något stort eller allvarligt, så vet många inte hur de ska reagera alls eller vad de ska göra. Den där bloggen, som jag läste, skrivs av en kvinna vars man är svårt sjuk i cancer. Han verkar ha dragit sig undan och hon har på något sätt redan ställt in sig på att han kommer att dö. Hon skriver inte "...om han dör" utan "...när han dör". Det skrivs testamente och flera gånger skriver hon att hon hoppas att han i alla fall får en sista sommar med sin familj. Jag förstår inte för mitt liv hur man kan ge upp i tanken på det sättet. Hur sjuk han än är, så är ju ingenting avgjort än. Så länge han lever finns också chansen att han får fortsätta leva. Så länge det finns liv finns det hopp, brukar man ju säga och jag är övertygad om att det är så. Jag skulle inte vilja se tillbaka på mitt liv den dag det blir dags för mig att lämna den här världen (Förhoppningsvis om sådär en 50 år eller så) och bara minnas oron och rädslan inför att dö. Jag vill minnas livet och allt roligt och bra jag har fått vara med om. Om man drabbas av en svårare motgång i livet, vilket nästan alla gör någon gång, borde det mest naturliga vara att kämpa emot så mycket man bara kan och ge allt man har för att inte låta det där svåra vinna. Det är ju också så (och det har jag nog skrivit förut) att vi alla kommer att dö förr eller senare, men det kan man ju inte gå runt och vara rädd och orolig för. Så länge jag lever tänker jag leva. Jag skulle inte kunna gå runt och vara bitter över att just jag har drabbats av en sjukdom som indirekt gör att man kanske funderar lite extra ibland på döden. Bitterhet, oro och rädsla tar så mycket kraft och energi. Även om jag är rädd ibland, så kommer jag att göra allt jag kan för att komma segrande och helskinnad ut på de överlevandes sida. Jag tänker inte låta cancern vinna.

Jag funderar också på hur det hade gått om piloten på det där planet som nödlandade i vattnet utanför New York hade fått panik och gett upp. Vad hade hänt om han hade tänkt att "...det här kommer aldrig att gå vägen". En pilot är ju visserligen tränad för att kunna behålla fattningen i extrema situationer. Hur man själv reagerar och fungerar om man får reda på att man har en dödlig sjukdom och kanske inte kommer att överleva, det vet man inte förrän man sitter där hos läkaren. (Flygolycka - cancersjuk... Konstig jämförelse kanske?)

Jag tror att jag är rätt bra på att behålla lugnet när det väl gäller. Jag får i alla fall inte panik. En kall januarimorgon för några år sedan satt jag och Elin i bilen på väg till hennes dagmamma, då jag plötsligt fick en ordentlig sladd. Det var obeskrivligt halt på vägen och trots att jag bara körde i ca 50 km/h så gick det inte att häva sladden. Till slut kom ena bakhjulet ut i gräset vid sidan om vägen, vilket fick bilen att stanna, välta och lägga sig på sidan. Den gled ett par meter och la sig snyggt tvärs över vägen. Jag minns att jag han tänka miljoner tankar och att jag han fundera många gånger över vad jag kunde göra och hur. Hjärnan lägger ju in högsta växeln när det behövs och det är också därför det känns som att tiden går mycket långsamt, när det egentligen bara rör sig om ett par sekunder. Bara jag kunde får stopp på bilen så visste jag att det skulle gå bra. Jag fick aldrig panik. ...och det tänker jag inte få nu heller. Jag tänker använda den ork och den energi jag har till att besegra min sjukdom.

Kommentarer
Postat av: Ingrid S

Jag läser alla dina inlägg sedan en tid tillbaka. Du skriver väldigt positivt trots dina dåliga perioder med cellgifter och allt vad det innebär.Vi reagerar verkligen olika på olika saker som händer i livet.

2009-01-30 @ 22:50:38
Postat av: Anonym

2009-02-01 @ 11:16:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0