Advent

Konstigt hur fort tiden går ibland. Eller så är det bara vissa upplevelser och minnen som får oss att tro att tiden går fort. Jag tycker i alla fall att det känns som igår när jag gick runt här hemma med en liten ettåring och pysslade inför julen. Jag hade varit mammaledig i över ett år och förberedde mig på att börja jobba igen efter nyår. Den där tiden upplevs i vanliga fall av många som mycket lugn, ombonad, trevlig och som om man har all tid i värden, men jag minns att jag tyckte att mycket av de där vardagliga aktiviteterna, matning, blöjbyten, var jobbigt och tröttsamt. Då visste jag inte varför jag gick runt och var konstant trött och kände mig lite stressad. Den där sköna, mysiga julstämningen inföll sig aldrig riktigt heller. Jag visste ju inte då att jag hade en elakartad tumör som växte i magen på mig. Det visade ju sig ett par veckor senare, då kroppen började säga ifrån. Jag hade precis börjat skola in lilltjejen på dagis och hunnit jobba i två veckor, då jag plötsligt började må riktigt dåligt, fick ont i magen, kräktes och fick åka in akut till sjukhuset. Det var väl tur i oturen att tumören satt så till att den orsakade en ordentlig blindtarmsinflammation, annars hade det kanske dröjt ännu längre innan tumören upptäcktes. Jag är också otroligt tacksam över att min man förstod att jag skulle köras till akuten och inte till apoteket för inköp av tabletter mot sura uppstötningar, vilket jag hade tänkt. I vissa lägen är det bra att vara envis som en åsna, men då hade det kunnat gå riktigt illa. Nu har jag mina fyra små ärr efter titthålsoperationen som genomfördes den där lördagskvällen i januari för snart ett år sedan.

När den där obeskrivligt tunga tröttheten kommer smygande nu för tiden så vet jag i alla fall varför, vad den beror på och framför allt att den går över. Nu beror den ju dessutom inte på min sjukdom utan på cellgiftsbehandlingarna och det är alltid värst de första dagarna efter en behandling. I går var en sådan dag, en dag då jag helst hade velat ligga kvar i sängen och strunta i allt, men det går ju inte. Min man kände sig inte heller i toppform utan låg kvar och snorade i sängen tillsammans med en tryckande huvudvärk. Jag hade lovat tjejerna att vi skulle julpynta lite och baka lussebullar, men mina överdimensionerade ambitioner slutade inte där vilket resulterade i att jag var helt slut redan efter dammsugningen. Fy vad jag mår dåligt av att göra mina barn besvikna. Lite julfint med ljusstake och stjärna i fönstret blev det i alla fall fram mot kvällen och i dag tog vi tag i allt med nya krafter och bakade de där bullarna. Båda tjejerna hjälpte till efter sin förmåga, vilket visserligen främst innebar provsmakning av degen och sedan satt vi där med kaffe, nygräddade bullar och första ljuset i adventstaken tänt.


Glutenfria och riktigt goda, med saffran och kardemumma, precis
som det ska vara. Fina va?

Kommentarer
Postat av: AGNETA

JÄTTEFIN BLOGG DU HAR

2008-12-12 @ 22:29:11
Postat av: AGNETA

Förlåt, men att skriva en kommentar i din blogg, är lite svårt, så där spontant. Men din är jättefin, o jag skulle väldigt gärna läsa mer.

2008-12-12 @ 22:32:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0