Förkylning, trasiga fingrar och mycket musik

Nu har jag gått runt och varit förkyld i tre veckor med hosta och snuva som sällskap. Hostan har dessutom gjort att jag fått ont i korsryggen. Hoppas verkligen att jag blir bättre snart. Snön som täckte landskapet för ett par dagar sedan är som bortblåst nu (det har ju visserligen också blåst en del) och istället ersatts av enorma mängder vatten. Åkrarna är översvämmade och ån som slingrar sig genom landskapet och längs våran tomtgräns är fylld till bredden. Jag och tjejerna har varit hemma hela veckan och först idag gick vi ut en sväng. Jag har inte haft någon som helst lust eller ork att gå utanför dörren till det där blöta, råa, kalla... Vi kom i alla fall så långt som till soptunnan och brevlådan. För er som inte vet rörde det sig om en promenad på ett par hundra meter och tog som vanligt en halvtimme ungefär. Inte för att jag är så långsam utan för att mina två små kumpaner måste hoppa i varenda vattenpöl på vägen. Min stora tjej påpekade flera gånger, väldigt nöjd över att ha kommit på det själv, att hennes vinterstövlar är vattentäta. När vi kom in igen var jag stelfrusen. Jag har visserligen alltid varit frusen av mig, men nu har jag blivit extra köldkänslig p.g.a. cytostatikan. Det är tydligen en vanlig biverkning och gör att man t.ex. kan få riktigt ont i händerna om man tar i något kallt. Mina fingrar är värst och jag kämpar med salvor och plåster för att få bukt med sprickor och små sår som dyker upp där huden lossnar. Usch, det låter äckligare än vad det är, ont gör det, men jag är samtidigt tacksam över hur lite biverkningar jag har. Jag brukade ofta få sprickor på fingrarna tidigare också, framför allt på vintrarna och jag minns hur jag ibland bokstavligt talat spelade piano så att fingrarna blödde. Det var under de där studieåren då man hade all tid värden (inte för att man förstod det då) och kunde sitta och spela i flera timmar varje dag. Mozart, Chopin, Beethoven, Rachmaninoff.... inte kunde ett litet futtigt sår hindra mig ifrån det.

Jag satt och grät en skvätt framför "Himlen kan vänta" ikväll igen, men konstaterade samtidigt att jag inte kan tycka synd om mig själv. Vissa stunder kommer naturligtvis de tankarna ändå. Varför jag? ...men att drabbas av en svår sjukdom är inte mer eller mindre rättvist för någon och mina dagar är verkligen INTE räknade. Ingen kan tala om för mig hur länge jag eller någon annan kommer att leva. Jag försöker tänka på vad jag har att vara tacksam för och lycklig över istället och kommer alltid fram till att jag inte skulle vilja byta liv med någon annan. 
Jag hade en rätt odramatisk uppväxt i en lugn förort till Göteborg tillsammans med mina tre systrar, mitt piano, mitt målarblock och sist men inte minst mina dockor. Jag lekte mig genom livet långt upp i tonåren, tills jag kom på vad jag ville göra med mitt liv och började öva piano som en liten dåre. Jag kom in på ett musikgymnasium i Göteborg och ett par år senare blev jag antagen till Kungliga musikhögskolan i Stockholm. Jag flyttade som liten barnslig 23-åring till stora huvudstaden och stortrivdes ...ja inte direkt kanske och det där tunnelbanesystemet begrep jag mig inte på alls det första halvåret. Så småningom träffade jag min man där och redan efter ett år tillsammans hade vi hunnit flytta ihop, köpa tomt, börja bygga på vårt hus, byta jobb och få vårt första barn. Det var en turbulent, men underbar tid på något konstigt, kaotiskt vis och sedan vi träffades har inte en endaste dag i mitt liv varit händelselös eller tråkig.


Stoltheten riktigt lyser i ögonen på en nybliven storasyster. Det är oktober 2006 och jag har ännu inte riktigt
fattat att jag precis blivit tvåbarnsmamma. Det gick fort med nummer ett och ännu snabbare med nummer två.
Vi åkte in på natten och han nätt och jämt in till sjukhuset. Efter tjugo minuter innanför sjukhusets trygga väggar kom hon. En del har tydligen väldigt bråttom ibland. Vi stannade i några timmar på sjukhuset, men redan nästa eftermiddag var vi hemma igen och då inte med ett utan två barn. Konstigt!


Mitt liv har alltid varit fyllt av sång och musik och idag blir jag så löjligt mallig och stolt när jag ser musiken och musikaliteten lysa igenom hos mina barn. Minstingen som knappt kan prata än sjunger "Imse vimse spindel" och "Lille katt" och storasyster kan (till sin mammas stora förtjusning) varenda disney-ballad och prickar varenda ton som om det vore den enklaste sak i värden.

Kommentarer
Postat av: agneta

Jag har börjat läst din blogg, den är väldigt fin, du berättar öppet o ärligt. Ditt kort ifrån bröllopet var vackert, ett vackert par.

2008-12-07 @ 18:40:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0