Sjukhus, cellgiftspump och febriga barn

Nu är man tillbaka igen i den där svackan igen fylld av illamående, trötthet, svettningar, metallsmak i munnen och en massa känslor som bubblar över. Jag satt mina fyra timmar på sjukhuset igår igen för behandling med cytostatika. All personal är mycket trevliga och man känner sig alltid väl omhändertagen, men sjukhuskänslan finns ju där ändå. Jag brukar köpa en tidning och bläddra i första timmen, sedan äter jag min medhavda matsäck bestående av något så spännande som smörgåsar och en frukt och ofta blir det en film på min Ipod för att slå död på tiden. På vägen hem hämtade jag barnen på dagis och lite senare hjälpte min stora tjej till att göra pannkakor. Hon har verkligen kommit in i en sådan där period nu när hon vill vara med, hjälpa till och känna sig sådär stor och duktig. Själv var jag så fruktansvärt trött och somnade redan vid åttatiden. Som tur är så vet jag ju att detta obeskrivligt sömniga och obehagliga tillstånd är övergående. Om ett par dagar vänder det igen. Konstigt hur dessa cellgifter påverkar kroppen och håller cancern i schack, samtidigt som man mår så dåligt för övrigt. Jag vet ju att cellgifterna är starka och kan inte låta bli att fundera över hur de då mår som verkligen inte klarar behandlingarna så bra som jag gör. Igår planerade jag, tillsammans med personalen hur vi ska lägga upp planen för kommande behandlingar och jag blev så glad när de föreslog att vi gör ett lite längre uppehåll över jul och nyår. Min nästa behandling blir inte förrän om en månad, den 7:e januari. Jag fällde en tår i bilen på vägen hem ...mest av glädje och känslan av att nu vara fri från sjukhuset och få känna mig bra ett par veckor längre än vanligt. Jag började ju med mina behandlingar i April i år, så det är ett tag nu som jag har gått på undersökningar och fått behandling varannan vecka. Helt fri blir jag i och för sig inte riktigt än, för i nästa vecka är det dags för röntgen igen och måndagen den 22:e ska jag träffa läkaren. Skönt att få det avklarat före jul ändå.


Mitt andra hem nu för tiden. Akademiska sjukhuset i Uppsala

Idag är jag och tjejerna hemma och vilar. Lilltjejen har feber och ligger och vilar framför TV´n. Jag tror nog inte att det är en ny förkylning som är boven i dramat den här gången utan tänder. För ett tag sedan klagade hon själv över att hon hade ont i munnen och då var två nya kindtänder halvvägs uppe redan. Nu är det hörntänderna som äntligen vill titta fram i dagsljuset och de har inte brutit igenom tandköttet än, så jag förstår om hon har ont. Med tanke på hur jag mår (jag har ju dessutom min pump kring midjan, som långsamt pumpar in det där giftet som jag både vill och inte vill ha, i min kropp.) så blir det nog mycket TV och film idag. Min man jobbade med de sista på min bil i går och i dag är han snäll nog att köra in den för besiktning igen. Jag hittar inga ord med vilka jag skulle kunna beskriva hur oerhört tacksam jag är för allt han gör för mig och hur glad jag är att jag har honom vid min sida. Det heter ju så fint - I NÖD OCH LUST - men jag undrar om det är så många som egentligen förstår vad ordet NÖD innebär eller kan innebära. Alla i omgivningen påverkas mer eller mindre när någon blir sjuk och jag tror nog att det är allra jobbigast för den närmsta familjen. Jag har ju mitt att kämpa med, med de som står bredvid kan ju inte göra så mycket. De ser på, tröstar och bara finns där. För mig betyder det oerhört mycket, men jag förstår ju samtidigt att det är påfrestande för dem att se mig må dåligt. Det är ju också min familj, mina kära, som blir lämnade kvar här om jag dör. Det är nog bäst att inte tänka för mycket på det. Allt ordnar sig i slutändan på ett eller annat sätt och vi är alla utrustade med en god portion vilja och överlevnadsinstinkt som tur är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0