Söndagmorgon

Ibland är det ett ben över ryggen, eller en liten fot i huvudet, eller en kissig blöjrumpa en centimeter från näsan. Idag vaknade jag av att den lilla först klättrade ur våran säng, viskade hejdå ett par gånger för att sedan smyga ut ur rummet. Det dröjde inte många sekunder förrän hon var tillbaka igen, klappade mig lite oförsiktigt på axeln och upprepade orden "mamma" och "lelle" (välling) tills jag slog upp ögonen och svarade henne. Idag är det söndag, så jag kunde lyxa mig med att ligga kvar i sängen ett par minuter till medan min man gick upp, gjorde välling och satte på kaffet. På helgerna sover nästan alltid barnen inne hos oss i våran säng och vissa kvällar när den lilla krånglar, hoppar i sin säng och vägrar sova där, har jag svårt för att neka henne platsen bredvid mig. De är bara små en gång och tiden går ju så fruktansvärt fort ibland, så snart är de väl tonåringar som mina två systerdöttrar. Jag gick på gymnasiet när jag blev moster första gången och det känns fortfarande som om det var igår jag lekte med den där lilla nya människan. Nu är hon sjutton år och går själv på gymnasiet. Jag vet ju dessutom inte hur länge jag får vara kvar hos mina små. Jag är inte rädd för att dö och jag oroar mig inte särskilt ofta för att jag ska göra det heller, men med en dödlig sjukdom kommer naturligtvis sådana tankar närmare på något vis. Jag vill försöka njuta av det jag har med mina barn nu och det är nog därför jag får så ont i hjärtat när jag blir arg på dem. För bara ett år sedan hade jag inte en tanke på att mitt liv skulle kunna ta en sådan här vändning. Cancer var något som drabbar äldre och andra människor, inte mig. Förmodligen är det kroppens eget sätt att skydda sig på något vis, annars skulle ju alla gå runt och känna efter och vara rädda hela tiden. Hur som helst så är det väldigt mysigt trots allt att se de små somna tätt intill, lugna och trygga i mammas och pappas stora säng.


Våra två små sovande änglar.


Just nu har barnen varit vakna i en timme ungefär och hunnit dricka sin välling. Den lilla drack precis upp det sista ur yogurtburken, medan den stora brer sina egna smörgåsar ute i köket. TV´n står på och visar tecknat. På min tid såg man verkligen fram emot den där timmen med tecknade filmer klockan tre på julafton. Nu finns det flera kanaler som visar tecknat från tidig morgon till sen kväll. Jag förundras dagligen av hur mycket barn kan och hur snabbt de lär sig nya saker. Tyvärr händer det nog allt för ofta att man underskattar deras kunskaper och förmågor. Min lilla tvååring sätter själv på barnens dator, väljer spel, loggar ut sig på internet för att spela spel på Disney´s hemsida, eller väljer en film och klickar igång den. Hon navigerar datormusen som om det vore den enklaste saken i världen. Jag tycker inte att det var särskilt länge sedan som man själv lärde sig att "dubbelklicka" eller vad internet och email var för något. Utvecklingen går så fort framåt och barnen har inga problem att hänga med. Medan den lilla sitter och leker med sin elektriska tågbana av Duplo-lego sitter den stora och spelar playstation och hanterar spelkontrollen som om hon aldrig gjort annat i hela sitt liv.
När jag växte upp på 70-talet hade vi inga datorer, mp3-spelare, mobiltelefoner, digitalkameror eller dvd- och cd-skivor. Vi hade två tv-kanaler, på helgdagar som långfredagen och julafton var verkligen ALLA affärer stängda och man ville inte missa de roliga reklamfilmerna på bio. Jag säger inte inte att det på något sätt var bättre eller sämre förr. Det var bara på ett annat sätt. Nu hoppas jag bara med hela mitt hjärta och själ att utvecklingen går lika fort framåt inom den medicinska forskningen. Dödligheten bland cancerpatienter har minskat avsevärt de senaste tjugo åren och prognoserna ser mycket bättre ut, men det finns fortfarande inget botemedel. Hitta på ett sätt att eliminera de där felaktiga cellerna och döda cancern innan den dödar oss.

Kommentarer
Postat av: Maria

Ha ha, jag säger som Jonas Gardell "när jag var liten lekte vi med kottar" Man börjar bli gammal..Kameror som skulle laddas med film, festis i triangelformad tetrapack, lördagsgodis i små papperspåsar som man stod och pekade ut i kiosken, läskflaskor som endast köptes till högtidliga tillfällen med praktiska kapsyler som kunde öppnas utan öppnare, listan kan göras lång....

Det kommer nya mediciner hela tiden, mina sprutor tillhör den nya generationens medicamenter, tur är att det finns ett fungerande högkostnadssystem då en månadsförbrukning kostar 10000 spänn, så det är bara att se glad ut när man ska hosta upp 1800 en gång om året. Ha det så gött och lycka till med bilen. Kram Maria

2008-12-07 @ 14:42:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0