Tillbaka till verkligheten.

Kylan börjar sakta ge sig ute, frosten har töat bort, termometern visar på noll grader och bilarna ser inte längre ut som snövita igloos. Det är Januari och som vanligt väldigt oförutsägbart väder. Jag går runt och fryser oavbrutet och händerna är värre än någonsin. De hatar kyla, värker vid minsta lilla kontakt med något som är kallare än 37 grader, de är torra och fnasiga, har sprickor lite här och var och är kalla som istappar.
Min man börjar jobba i morgon igen efter en lång och skön ledighet. Han trivs visserligen väldigt bra med sitt jobb som grävmaskinist och skulle bli tokig av att vara hemma och ledig allt för länge. Han har alltid en massa tokiga (...men också bra) idéer och planer på gång och skulle aldrig kunna slöa en hel dag, vilket gör allt desto mer intressant för oss andra. Man vet aldrig vad han hittar på. Själv ska jag till onkologen i morgon och få en ny omgång cellgifter. Min ledighet är också över för den här gången, men till skillnad från förut innebär det inte en tur till jobbet och mina elever, utan en bilfärd åt motsatt håll och Akademiska sjukhusets stora komplex. En vän till oss, som har två barn i samma åldrar som våra, har lovat att ställa upp som barnvakt under morgondagen och jag kan inte med ord beskriva hur tacksamma vi är för den hjälpen. Dagispersonalen har studiedag, farmor har lunginflammation och mormor bor ju strax utanför Göteborg. Det är inte alltid så lätt att pussla ihop allt och jag har dessutom lite svårt för att be om hjälp. Man vill helst klara allt inom familjen.

I måndags var jag och lämnade blodprover, satt och drack kontrast i två timmar för att sedan kunna röntgas och fram mot eftermiddagen var jag bokad för ett läkarbesök också, så det blev en heldag på sjukhuset. Jag han se en långfilm under förmiddagen och ta en promenad ner på stan, så timmarna mellan röntgen och läkarbesöket blev inte så jobbiga. Mina blodvärden var bra, men resultatet av röntgenundersökningen dröjer någon vecka ungefär. Bilderna skickas tydligen först ner till Barcelona för analys, innan röntgenläkarna och onkologerna här tar vid. De där extra procedurerna låter kanske lite märkvärdigt, men det har helt enkelt enbart med studien jag är med i att göra. Läkaren hade annars inget nytt att tillföra. Jag ska fortsätta enligt planerna med samma cytostatika och samma dosering som jag haft hela tiden, vilket är väldigt positivt eftersom det vanligaste är att man behöver sänka dosen efter ett tag. Många patienter blir svagare, mår dåligt av behandlingarna och tål efter en tid inte de höga doserna, men jag verkar som tur är ha en envis och seg kropp som står ut och reser sig upp efter varje gång. 

Medan jag tillbringade min måndag på sjukhuset ägnade min man och mina barn sig åt att göra det lite fint hemma. De plockade undan julgranen, diskade, tvättade, städade undan leksaker och diverse annat som har en oförklarlig förmåga att ligga utspritt lite här och var i vårt hem (strumpor, kalsonger, kuddar, mjukisdjur, skruvmejslar, reklamblad och tidningar...) och dammsög. De ansträngde sig verkligen för min skull och barnen var jätteduktiga som hjälpte till så bra. Det låter kanske som om det i vanliga fall annars är jag som ensam sköter allt här hemma, men så är det inte. Vi hjälps åt och är ofta väldigt bra på att samarbeta. Det var hur som helst oerhört skönt och uppskattat att komma hem till ett städat hem.

 
Till helgen har nog våra rödluvade vänner gjort sitt för i år också. Då åker de ner i kartongerna och upp på vinden igen. Det är lite trist, tycker jag, att julen går så fort över och allt som man omsorgsfullt förberett och ordnat med så hastigt tar slut. Samtidigt väntar nya utmaningar och äventyr runt hörnet och jag tror nog att 2009 kommer att tillföra en hel del gott till min lilla familj. Om bara några veckor fyller min äldsta dotter sex år och i maj bär det iväg över haven mot USA. ...det har vi bestämt och nog ska jag kunna hålla mig frisk (bortsett från cancern förstås) tills dess och längre ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0