Nostalgi

Jag kan fortfarande känna doften av min mormors perfym och jag ser tydligt bilden av min morfars, med åren lite kroknande gestalt, där han går och krattar löv i trädgården. Han var alltid ute och höll exemplarisk ordning på sina blomsterrabatter och fruktträd. Mormor var av den pratsamma typen och älskade när vi kom på besök, så att hon fick bjuda på kaffe. Dessutom plockades det alltid fram en buffé av bullar, mjuka kakor, småkakor och rulltårtor. Ofta ville hon nog helst att vi aldrig skulle åka därifrån. Nästan varje lördag kom mormor och morfar hem till oss på besök och jag minns att jag tyckte mycket om de där lördagarna, inte bara för det faktum att mormor alltid hade med sig något gott i väskan till oss barn.

Farmor och farfar minns jag inte lika mycket av, men vi träffades inte heller lika ofta. Min farfar dog i lungcancer när jag var nio år ungefär och farmor var sjuk under så många år att jag knappt minns henne som frisk.

Jag kan inte låta bli att fascineras av hur minnet hos oss människor fungerar, när jag letar mig 30 år tillbaka i tiden. Minnet baseras ju förmodligen på vad man tyckte var intressant just då i upplevelsens ögonblick och barn är ofta bra på att fastna för detaljer. Jag minns hur roligt det såg ut när farfar viftade på öronen, jag minns hur vi matade ekorrarna på farmors och farfars landställe med ost ur handen, jag minns hur vi stod och kikade genom häcken på "kråkslottet", ett då obebott gammalt hus på mormors och morfars granntomt och trampbilen morfar hade byggt, som vi körde med på trottoaren fram och tillbaka. Jag kommer ihåg söndagsmiddagarna hos farmor och farfar då det nästan alltid serverades kött, sås, potatis och sådana där konserverade ärtor och morötter som inte smakar så mycket varken ärtor eller morötter. ...och så fick vi ofta konserverade päron eller persikor till efterrätt. Jag kommer ihåg hur äckligt jag tyckte att det var med mormors löständer och så kunde hon rapa på befallning. Jag minns morfars stora händer, hur vi satt och gungade med farfar i hammocken på landet, hur jag blev inlåst på utedasset där och hur det knarrade lite läskigt i källartrappan oss mormor och morfar.


Min morfar med finskjortan på och med mig i knät.
Det är sommar i Utbynäs och jag ska snart fylla ett år.



Det är julafton 1972 och jag får sitta hos mormor en stund.



Farmor och farfar är på besök hos oss.
Jag minns att jag tyckte att det där halssmycket jag fick låna av farmor var väldigt vackert.



"Det där är ju Agnes" sa Elin när jag plockade fram det här kortet.
...men året är 1974 och jag är två år gammal.


Kommentarer
Postat av: Maria

Herregud! Agnes är sin mor upp i dagen haha är kul att kolla på gamla foton. Kollade på ett foto på pappa som liten , och ser att en av brorsönerna är en kopia av honom ....Kul

Ha det gott, och ha en bra alla hjärtans dag

Kram Maria

2009-02-13 @ 19:09:48
Postat av: Åsa

Är det inte Agnes då? Inte klokt så lika ni är. Kul också att se gamla foton på mor och far. Så unga de såg ut! Kram till er alla!

2009-02-14 @ 17:43:29
Postat av: Ulrika

Så fint du har skrivit. Visst är det härligt att drömma sig tillbaka ibland :)

och ja, Agnes är verkligen en kopia av dig som liten. Härligt!

En alla hjärtans dag kram till er och speciellt då Andreas på födelsedagen!

2009-02-14 @ 22:09:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0