En försmak av jul

Hade väldigt svårt för att somna igår kväll och låg vaken i flera timmar, för trött för att kliva upp ur sängen och för pigg i huvudet för att somna. Jag har aldrig haft några problem med sömnen förut, så jag gissar att jag kan skylla även det på cytostatikan. Jag hoppas att det går lättare att somna ikväll, men för säkerhets skull sitter jag uppe en extra stund och skriver lite tills jag känner mig ordentligt mosig i huvudet. I morgon är det dags för ett läkarbesök på onkologen igen. Min man ska jobba några timmar under förmiddagen, så barnen får vara på dagis under tiden. Väl hemma igen blir det till att packa väskorna och sedan bär det av söderut mot Västkusten och Göteborg.

Vi tjuvstartade julfirandet lite idag hemma hos mina svärföräldrar. De bjöd på lite julmat med skinka, korv, köttbullar, ägg, goda ostar,sill och lax. Jag har aldrig varit särskilt kräsen, utan tycker om det mesta, men på julbordet är lax och Jansons frestelse stora favoriter. När jag träffade min man så minns jag att han, vänligt men mycket bestämt, gjorde klart för mig att jag aldrig skulle få honom att äta fisk, för det var det värsta han visste. Nu äter han allt jag lagar, inklusive fiskrätter och en favorit är min fiskgryta med saffran, tomat, broccoli och potatis bl.a. "Du tycker ju inte om fisk" sa jag, med förvåning i rösten, första gången jag bjöd på den där grytan. "Nej, men den här fisken var god" svarade han och slevade upp en andra portion. Jag log för mig själv och njöt samtidigt av att se med vilken aptit han åt "min fisk" ...helt vanlig torsk från ICA. Min matlagning är med andra ord inte så tokig.
Efter middagen hade vi lite julklappsutdelning och min och dotterns överraskning blev en succé. Hon gömde sig visserligen i garderoben en stund, men blygheten gick rätt snabbt över igen och egentligen var hon riktigt nöjd och stolt över vad hon åstadkommit tillsammans med mig. På vägen hem hade det börjat snöa, stora snöflingor virvlade omkring och den blöta sörjan på vägbanan skvätte upp små kaskader av smuts varje gång någon annan bil passerade. Min man muttrade lite och insåg irriterad att den där idén om att köra in på biltvätten, som några timmar tidigare känt väldigt bra, inte varit så värst fantastisk.

Vi bakade pepparkakor idag också, hela familjen. Jag hittade ett recept på glutenfria pepparkakor som vi provade förra året och som barnen tyckte om, så det blev en repris av den degen i år. Det luktar så otroligt gott i hela huset när man bakar pepparkakor och samtidigt är det en sådan där julig aktivitet som är så trevlig att göra tillsammans. Vi kavlade på och barnen använde pepparkaksformarna efter eget tycke och smak. De där grisarna, gubbarna och stjärnorna blev väl kanske inte alltid så estetiskt perfekta, men charmiga och smaken är ju den samma oavsett form och utseende. Lilltjejen passade på att, förvånansvärt snabbt, knycka åt sig en stor degklump och tryckte in den i munnen, innan någon av oss andra han reagera. Sedan satt hon där och log belåtet, samtidigt som hon bestämt tryckte ner en stjärnform ovanpå en redan utstansad pepparkaksgubbe.


Härligt, gott och glutenfritt! Ska ta med en burk till mormor och morfar så vi har lite att knapra på över jul.

Kommentarer
Postat av: agneta

Ja jag säger god jul på er allihop

2008-12-25 @ 23:19:11
Postat av: agneta

Det är roligt intressant att läsa din blogg, den innehåller humor, livet , din situtations besvärligheter jag bara önskar dig lycka till

2008-12-25 @ 23:35:33
Postat av: George

Sömnsvårigheterna kommer från Kortison om du nu äter det i mindre eller större mängd.

Kortison påverkar MASSOR av funktioner, sömn, hunger, muskelmassa, fettmängd ja du kan gissa att både jag och Helena hatade Kortison, väldigt mycket hat där.....

Jag var vaken i flera dygn när min kortisonmängd ökades vid behandlingsdagar. Dagarna efter behandlingen var jag ju vaken för att jag var tvungen att hålla i spypåsen....i 18 veckor....

Men jag lever och det var värt kampen, tårarna och förtvivlan!!

2008-12-30 @ 13:22:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0